Jemput Lawat Website Teknik Trade

Website Baru TeknikTrade.com

Memperkenalkan website terbaru sy iaitu tekniktrade.com . Berhijrah ke laman web yang lebih bersih dan berinformasi. Blog ni macam terlalu berserabut pulak dan susah nak manage susun aturnya. Jadi, sy create website baru dan beberapa entry dari blog ini akan di bawa bersama ke website tekniktrade.com . Jemput la lawat ya. Website akan sentiasa dikemaskini dengan perkongsian ilmu dan news yang berkaitan serta akan ditambahbaik dari semasa ke semasa.  Untuk blog content, terbahagi kepada 3 bahagian iaitu News (update terkini berita berkaitan dengan kaunter dan dunia saham), Stocks Pick & Analysis (dikumpulkan disini stocks pick oleh broker house sepanjang minggu dan juga analisis kaunter) dan Education (penulisan tentang teknik trade dan pembelajaran). Di website ini juga, para trader boleh subscribe video-video pembelajaran pelbagai topik teknik trade. Boleh ulang-ulang tonton hingga faham. Semoga bermanfaat. KLIK SINI untuk semua topik pembelajran dan pemantapan ilmu yang ada. Jemp

Accreditation

Accreditation

Jemput la follow tanda sokongan. Terima kasih.

Price Retracement vs Correction vs Pullback vs Crash

Apabila kaunter membuat gerakan uptrend kita akan refer trendline sebagai dasar kenaikkan trend. Akan tetapi ada kaunter / index yang terlalu bullish dan mempunyai momentum yang sangat kuat akan membuat kenaikkan yg semakin menjauhi trendline utama (major trendline) lalu membentuk intermediate trendline untuk pergerakkan kenaiikan semasa. Kebiasaannya apabila sudah terlalu jauh meningggalkan trendline utama, ianya akan hilang pedoman umpama hidup menjauhi panduan keimanan dan ketaqwaan maka runtuhlah akidahnya tak lama selepas itu. Jika diberikan hidayah dan sinar keinsafan, akan kembali ke panduan hidup dan memulakan kehidupan yg lebih baik (reversal di trendline). Jika tidak akan semakin musnahlah kehidupannya (patah trend, pullback).

Begitulah juga adanya dengan kenaikkan yang jauh meninggalkan trendline akan turun mencari trendline dan disitulah wujudnya persinggahan yg dipanggil retracement, pullback dan correction.

Jemput LIKE Facebook Page saya ya :
 

Retracement berlaku didalam fasa kenaikkan iaitu apabila fasa penurunan sementara utk membentuk higher low sebelum membuat reversal membentuk higher high yang seterusnya. Kita sedia maklum pergerakkan chart adalah zig zag ataupun bertangga. Secara teknikalnya perbentukkan higher high dan higher low lah zig zag atau tangga itu sebenarnya. Biasanya kita guna fibonacci retracement untuk aras sambutan / reversal dimana penurunan biasanya akan menguji aras 61.8% atau 50%, paling teruk akan ke aras 38.2% atau 23.6%. Diaras-aras itulah munculnya peluang.

Trend melemah dan bakal berakhir dengan correction apabila pertamanya GAGAL membentuk higher high yg baru kemudian PATAH intermediate trendline seterusnya meneruskan kejatuhan mencari major trendline. (Rujuk lukisan yg disertakan. High 2 lebih rendah dari High 1). Biasanya correction membuat kejatuhan sebanyak 15% - 20% diambilkira dari tapak permulaan uptrend hingga puncak harga tertinggi.
 

Contoh kejadian pada chart sebenar. Sama seperti ilustrasi :-)

Reversal adalah keadaan dimana selepas membuat kejatuhan akibat daripada retracement atau correction, muncul reversal candle untuk harga kembali mendaki ke atas. Jadi setiap kejatuhan sebenarnya muncul peluang yang baru.

Pullback pula adalah fasa pertukaran trend samada dari uptrend (trend bullish) ke downtrend (trend bearish ataupun sebaliknya).

Market crash biasa kita lihat pada index utama dimana kejatuhan melebihi 20% dengan kejatuhan yang sangat drastik akibat daripada panic sell. Kiraan 20% daripada tapak kenaikkan uptrend hingga aras puncak terakhir.

Perbezaan diantara Retracement dan juga Pullback (pertukaran trend dari bullish ke bearish)


Semoga bermanfaat. Untuk belajar tentang Trendline dan juga Support and Resistance, boleh tonton video ini ya : https://youtu.be/fF7vIYDZK2k


Utk koleksi video belajar saham percuma, lihat senarai video disini :
  
IKLAN. Video Langganan Teknik Trade Advanced. Teknik yang sangat menarik dan berbaloi untuk dipelajari. Hasil selepas belajar dengan video di bawah ini adalah akan lebih jelas mata untuk melihat halatuju chart dan juga lebih mudah untuk trade serta menjana profit. Klik Image untuk maklumat lanjut.


Ulasan

Entry Yang Menarik Perhatian Ramai

Kaunter Saham Berkaitan Emas / Gold di Bursa Malaysia

Fundamental Analysis : Kesan EPS Pada Pergerakan Harga Saham

Pengalaman Sukar dan Susahnya Berurusan Dengan RHB Bank

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Kelebihan Akaun CDS UOB dan Cara Nak Buka Akaun

Paling Banyak Dibaca

Penggunaan Time Frame Dalam Berdagang Saham

Kelebihan Akaun CDS UOB dan Cara Nak Buka Akaun

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Teknik Setup Garisan Support dan Resistance SnR Yang Power dan Ngam-Ngam Sentuh

Trade Saham FIFO dan Intraday

Penerangan dan Kajian Market Depth