Jemput Lawat Website Teknik Trade

Website Baru TeknikTrade.com

Memperkenalkan website terbaru sy iaitu tekniktrade.com . Berhijrah ke laman web yang lebih bersih dan berinformasi. Blog ni macam terlalu berserabut pulak dan susah nak manage susun aturnya. Jadi, sy create website baru dan beberapa entry dari blog ini akan di bawa bersama ke website tekniktrade.com . Jemput la lawat ya. Website akan sentiasa dikemaskini dengan perkongsian ilmu dan news yang berkaitan serta akan ditambahbaik dari semasa ke semasa.  Untuk blog content, terbahagi kepada 3 bahagian iaitu News (update terkini berita berkaitan dengan kaunter dan dunia saham), Stocks Pick & Analysis (dikumpulkan disini stocks pick oleh broker house sepanjang minggu dan juga analisis kaunter) dan Education (penulisan tentang teknik trade dan pembelajaran). Di website ini juga, para trader boleh subscribe video-video pembelajaran pelbagai topik teknik trade. Boleh ulang-ulang tonton hingga faham. Semoga bermanfaat. KLIK SINI untuk semua topik pembelajran dan pemantapan ilmu yang ada. Jemp

Accreditation

Accreditation

Jemput la follow tanda sokongan. Terima kasih.

Review Update Terbaru Tradingview : Chart Pattern dan Elliot Wave Indicator

Baru-baru ini Tradingview ada publish indicator baru tapi masih dlm percubaan iaitu indicator Chart Pattern termasuklah didalamnya ada Elliot Wave. Menarik ke indicator ini? Nama pun percubaan, semestinya masih dalam fasa pengenalan dan penambahbaikkan. Berikut adalah chart pattern yang ada didalam indicator terbaru Tradingview ni.

Nampak macam menarik tapi pada sy lebih kepada pembelajaran sahaja sebab dia tak boleh nak detect chart pattern sangat tapi boleh digunakan untuk pembelajaran. Mungkin sebab masih dalam status "Beta" ataupun fasa percubaan. Dekat mana nak dapatkan indicator ni?

Klik pada icon dkt atas tu, ikon "Indicator, Metrics & Strategies", kemudian klik pada "Technicals" dan seterusnya "Chart Patterns".

Contoh sy klik semua pattern di chart EPMB, akan keluar mcm dibawah ni:

So, apa je pattern yg ada? samada klik semua dulu atau klik satu persatu, nanti akan jumpa pattern yg berkenaan dengan chart. 

Pattern yg berkenaan dgn chart adalah Elliot Wave, Double Top, Triple Top, Head & Shoulder, Pennant, dan Rectangle. Cuma yang ketara nampak Elliot Wave (pun tak lengkap), Pennant dan Head & Shoulder. Pennant Pattern di kawasan longgokan candle terkini tu nampak lawa la. So, tunggu pecah pennant la untuk best entry. Lagi 3 mengarut jugak la. Kat mana letaknya? Dekat sebelah kiri bawah. Jap sy zoom in. 

Inilah dia pattern Double top, Tripple Top dan Rectangle. 

Kalau time frame 30mnt pun, letak semua pattern dia keluar macam ni je. Terputus-putus dan tiada kepastian. Jap sy zoom in.

 

Ada 3 pattern je. Elliot wave, double top, dan Triangle. Elliot Wave pun tak lengkap.

Ok. Kita tengok chart yang keluar dkt list screener strong bullish. EPMB pun ada. Tu yg sbb sy pilih tadi. 

Ok kita tgk Hibiscs dan SMI (mewakili kaunter yang baru keluar dari kelompok super penny)

Masukkan semua pattern. Hasilnya keluar Elliot Wave je. 

SMI keluar dua pattern je. Triangle & Pennant. 

Ok. Satu lagi nak tau. Adakah kita boleh masukkan chart pattern dlm screener?

Jawapannya tidak ada dalam screener. Sebab kalau search pattern akan keluar candle pattern. Search chart, takde keluar apa-apa. Chart Pattern pun xde keluar apa-apa. 

Jadi secara kesimpulannya hasil pemerhatian kepada indicator terbaru Tradingview iaitu "Chart Pattern" dapatlah disimpulkan bahawa:

1) Indicator Chart Pattern masih dalam fasa percubaan dan semoga akan ada penambahbaikkan dari semasa ke semasa

2) Chart Pattern yang terhasil jika dilihat pada pembentukkannya tidak lengkap dan tak semua kaunter akan muncul chart pattern.

3) Senarai chart pattern tidak menyeluruh. Diharap akan ada pertambahan chart pattern seperti wedge, double bottom, flag, cup & handle, rounding bottom dan beberapa lagi yang lebih menarik dari senarai yang sediada.

4) Chart pattern yang lebih menarik jika disertakan dengan aras target berdasarkan chart pattern (sekadar cadangan)

5) Elliot Wave pun tidak lengkap

6) Chart Pattern tidak muncul di bahagian screener. Jika boleh dimunculkan lebih menarik dan mudah untuk pilih kaunter (semua org pun nak benda mudah je kan?)

Lain-lain boleh la tambah di bahagian komen jika ada pemerhatian yang nak ditambah ya.

Iklan, Jika berminat untuk pelajari Pakej Lengkap Belajar Analisis Teknikal, boleh klik pada image di bawah :




Ulasan

Entry Yang Menarik Perhatian Ramai

Kaunter Saham Berkaitan Emas / Gold di Bursa Malaysia

Fundamental Analysis : Kesan EPS Pada Pergerakan Harga Saham

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Pengalaman Sukar dan Susahnya Berurusan Dengan RHB Bank

Penggunaan Time Frame Dalam Berdagang Saham

Paling Banyak Dibaca

Penggunaan Time Frame Dalam Berdagang Saham

Kelebihan Akaun CDS UOB dan Cara Nak Buka Akaun

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Teknik Setup Garisan Support dan Resistance SnR Yang Power dan Ngam-Ngam Sentuh

Trade Saham FIFO dan Intraday

Penerangan dan Kajian Market Depth