Jemput Lawat Website Teknik Trade

Website Baru TeknikTrade.com

Memperkenalkan website terbaru sy iaitu tekniktrade.com . Berhijrah ke laman web yang lebih bersih dan berinformasi. Blog ni macam terlalu berserabut pulak dan susah nak manage susun aturnya. Jadi, sy create website baru dan beberapa entry dari blog ini akan di bawa bersama ke website tekniktrade.com . Jemput la lawat ya. Website akan sentiasa dikemaskini dengan perkongsian ilmu dan news yang berkaitan serta akan ditambahbaik dari semasa ke semasa.  Untuk blog content, terbahagi kepada 3 bahagian iaitu News (update terkini berita berkaitan dengan kaunter dan dunia saham), Stocks Pick & Analysis (dikumpulkan disini stocks pick oleh broker house sepanjang minggu dan juga analisis kaunter) dan Education (penulisan tentang teknik trade dan pembelajaran). Di website ini juga, para trader boleh subscribe video-video pembelajaran pelbagai topik teknik trade. Boleh ulang-ulang tonton hingga faham. Semoga bermanfaat. KLIK SINI untuk semua topik pembelajran dan pemantapan ilmu yang ada. Jemp

Accreditation

Accreditation

Jemput la follow tanda sokongan. Terima kasih.

Pengunaan Indicator Untuk Entry dan Exit Kaunter Saham

Indicator chart saham digunakan sebagai alat bantuan didalam membuat kajian dan analisis chart kaunter saham. Ia juga digunakan untuk membantu didalam membuat keputusan semasa entry dan exit sesuatu kaunter. Dengan menggunakan indicator, kita dapat lihat munculnya signal entry (belian), hold dan signal exit (jualan). Indicator chart saham juga terbahagi kepada beberapa kumpulan dan sebagai trader kita perlu tahu tentang kumpulan-kumpulan indicator agar kita tidak menggunakan beberapa indicator didalam analisis chart. Sy ada tulis tentang kumpulan indicator sebelum ini yang bertajuk "Kepentingan dan Fungsi Penggunaan Indicator Saham", boleh KLIK SINI untuk baca ya. 

Untuk contoh penggunaan indicator, sy akan kongsikan dua chart dengan indicator yang berbeza. Yang pertama, guna kombinasi Exponential Moving Average (EMA) dengan Relative Strength Index (RSI) dan yang kedua guna kombinasi Bollinger Band (BB) dengan Moving Average Convergence Divergence (MACD). Semoga sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada rakan-rakan trader yang membaca penulisan ini. 

Daripada chart diatas, dapat kita lihat hubungan diantara harga (candlestick), EMA dan juga RSI. Bagi yang belum tahu, RSI guna kita boleh garisan trendline dan entry apabila breakout donwtrendline begitu juga exit apabila bocor / patah uptrendline. Sy gariskan di chart agar boleh nampak dengan lebih jelas. Dapat juga dilihat apabila RSI membuat flat momentum (box) dan bocor box akan kehilangan momentum dan menurun ke bawah. Keadaan ini akan turut diikut saham dengan pergerakan harga. Entry area juga berhampiran dengan aras sokongan dimana kita gunakan aras EMA200 dan EMA50 untuk aras sokongan kuat. Price rebounce di garisan EMA200 dan cross up EMA50 menandakan signal reversal yang kuat dan boleh jadikan aras EMA50 sebagai aras sokongan. Secara teorinya, candle yang berada diatas garisan EMA200 dan EMA50 mempunyai kekuatan bullish. Boleh nampak jelas kan penggunaan EMA dan juga RSI didalam chart contoh diatas. Semoga bermanfaat. 

Jemput LIKE Facebook Page saya ya :
 

Contoh kedua penggunaan indicator adalah kombinasi Bollinger Band (BB) dengan MACD seperti contoh chart dibawah :

Entry point sama tempat tapi dapat kita lihat exit MACD delay sehari dua daripada exit Bollinger Band (BB). Bollinger Band merupakan indicator band manakala MACD merupakan indicator trend. Dengan penggunaan dua indicator ini sahaja pun kita dapat mengelakkan dari tersangkut di puncak dan juga kita dapat entry di dasar. Dapat kita lihat pattern surf BB disokong oleh strong trend MACD. Apabila MACD flat trend, pergerakan harga turut bergerak sideway. Kenaikkan bearish divergence juga akan disusuli dengan kejatuhan harga. Banyak yang boleh dianalisis pada sesuatu chart saham. Cuma kena faham tentang teori dan penggunaan indicator. Untuk belajar tentang penggunaan indicator Bollinger Band dan MACD, boleh tonton video dibawah ya. Semoga sedikit sebanyak dapat memberikan manfaat kepada rakan-rakan trader yang membaca penulisan ini. Jemput kongsikan kepada rakan-rakan trader yang lain ya. Klik pada image di bawah untuk tonton video penerangan tentang Teknik Trade Dengan Bollinger Band.

 


Iklan, Jika berminat untuk pelajari Pakej Lengkap Belajar Analisis Teknikal, boleh klik pada image di bawah :




Ulasan

Entry Yang Menarik Perhatian Ramai

Kaunter Saham Berkaitan Emas / Gold di Bursa Malaysia

Fundamental Analysis : Kesan EPS Pada Pergerakan Harga Saham

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Pengalaman Sukar dan Susahnya Berurusan Dengan RHB Bank

Penerangan dan Kajian Market Depth

Paling Banyak Dibaca

Penggunaan Time Frame Dalam Berdagang Saham

Kelebihan Akaun CDS UOB dan Cara Nak Buka Akaun

Mudahnya Trade Dengan Fibonacci Retracement

Teknik Setup Garisan Support dan Resistance SnR Yang Power dan Ngam-Ngam Sentuh

Trade Saham FIFO dan Intraday

Penerangan dan Kajian Market Depth